Uzaktan Eğitim Ve Kullanılan Ağ Teknolojileri

T.C. NECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ BİLGİSAYAR ÖĞRETİM VE TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ 
BİLGİSAYAR AĞLARI VE İLETİŞİM DERSİ NETWORK ANLATIMI
 HAZIRLAYAN: ÖZGE NUR BESTİL
DERS SORUMLUSU: Doç. Dr. AGAH TUĞRUL KORUCU

UZAKTAN EĞİTİM

Uzaktan Eğitim Nedir?

Uzaktan eğitim, öğrenci ile öğretmenin aynı ortamda bulunmadığı durumlarda kullanılan gelişmiş eğitim teknolojilerini tanımlar. Öğrencinin öğretmenin ve öğretim üyesinin okula, kampüse gelme zorunluluğu olmaksızın mevcut var olan bilgisayar teknolojileri vasıtası ile tamamen sanal ortamda canlı, görüntülü, sesli olarak derslerin işlendiği, katılımcının istediği zaman bunları tekrar izleyebileceği ve görüntüleyebileceği, günümüz şartlarında eğitim ve öğretimin hızla bilgisayar ortamında geçtiği akılcı, çağdaş, yenilikçi bir eğitim sistemidir.

“E-learning” ya da “e-eğitim” teknolojileri kullanılarak yürütülen uzaktan eğitim sayesinde öğrenciler mekândan bağımsız kolaylıkla dersleri takip edebilir, sınavlara katılabilir ve çeşitli etkinliklerde yer alabilir. 

EBA'dan eDX'e uzaktan eğitim teknolojilerine yakından bakış - Webrazzi

Örgün öğretimin yürütülemediği durumlarda uzaktan eğitimin daha etkili bir yöntem olduğu söylenebilir. Uzaktan eğitimde özel olarak hazırlanmış interaktif eğitim materyalleri kullanılır. Öğrenciler, uzaktan öğretimin yapısını kavradıktan sonra, animasyonlar ve interaktif etkinliklerle zenginleştirilen uzaktan eğitimin örgün eğitimden daha farklı dinamiklerinin olduğunu görmektedir. Bir açık öğretim sistemi ya da örgün öğretimin yanında başvurulan ikinci sınıf bir öğretim sistemi değildir. Aksine yıllardır ileri düzey gelişmiş ülkelerde uygulanan ve en yeni ölçme ve değerlendirme metotları kullanılan, en modern donanıma sahip eğitim sistemidir. 

Uzaktan eğitim, radyo veya televizyon üzerinden yapılabilir. Ancak günümüzde internet erişiminin artmasıyla birlikte genellikle online olarak yapılmaktadır.


Online Eğitim Nedir?

Uzaktan eğitimin bir türü olan Online Eğitim ya da İnternet Destekli Eğitim, ders materyalinin öğrenciye aktarılmasında internet teknolojilerinin kullanıldığı bir sistemdir. Öğrenci bir bilgisayar, tablet veya cep telefonu kullanarak internet üzerinden sisteme bağlanır ve eğitim sürecine katılır.

Öğrenciler ve öğretmenler, evlerinden ayrılmaya bile gerek duymadan, internet bağlantısı kullanarak farklı şehirlerden ve hatta farklı ülkelerden eğitim faaliyetlerine katılırlar.

Online Eğitim Nasıl Yapılır?

Online eğitim için bir bilgisayar, tablet veya cep telefonu ile internet bağlantısı yeterlidir. Öğrenci zamandan veya mekândan bağımsız olarak, okula gitme zorunluluğu olmaksızın, sanal ortamda canlı, görüntülü, sesli olarak işlenen dersleri takip eder, istediği zaman bunları tekrar izleyebilir veya görüntüleyebilir.

Her sınıfın yaş seviyesine ve derslerin içeriğine göre özenle hazırlanan animasyonlu konu anlatımları, interaktif yapısı sayesinde öğrencinin öğrenim sürecine aktif olarak katılmasını teşvik eder. Öğrenci öğrenme süreci sırasında bilgileri pekiştirir, uygular ve böylece bilgilerin kalıcılığı sağlanır. 


Uzaktan Eğitimin Avantajları

Teknolojinin ilerlemesi pek çok alanda olduğu gibi eğİtim alanında da hem öğrenciler ve veliler hem de öğretmenler için büyük kolaylıklar sağlıyor. Uzaktan eğitim bu anlamda hem sağladığı kolaylıklar hem de gelişmiş teknoloji kullanımı sayesinde sunduğu öğrenme fırsatları açısından öne çıkıyor.

Öğrenci merkezlidir.
Fırsat eşitliği sunar.
Fiziksel engelli öğrencilere eğitim olanağı sağlar.
Geniş öğrenci kitlesine eğitim hizmeti sunabilen bir eğitim sistemidir.
Zaman ve mekandan bağımsızdır. Coğrafi ve bölgesel engelleri ortadan kaldırır.
Gelişmiş araçlarla ders işleme imkanı sağlar.
Geleneksel eğitimden yararlanamayan kişiler için vazgeçilmezdir.
Eğitim ve Öğretim ortamına 7/24 erişim olanağı sağlar.
İşte çalışmak zorunda olan kişilerin öğrenimlerine devam edebilmesini sağlar.
Evlilik, askerlik, çocuk sahibi olma gibi nedenler sebebi ile eğitimine ara veren kişilere kaldığı yerden devam etme şansı verir.
Her bir öğrencinin kendi öğrenme hızında öğrenim görmesine imkan sağlar.
Bilgiye hızlı ve kolay bir şekilde erişme imkanı sağlar.
Yüzyüze eğitimde gereken ulaşım, barınma, konaklama, beslenme gibi ek harcamaları ortadan kaldırır.
Öğretmen ve Öğretim elemanlarıyla etkileşimli ve dinamik bir öğrenme süreci yaşatır.
Uzaktan Eğitim mekandan bağımsız olması yönüyle öğrencilerin internet erişimi olan her hangi bir yerden istedikleri kalitede eğitim almalarına olanak sağlar. 


Masrafların Azalması

Online kaynaklara erişimin giderek kolaylaşması sayesinde daha az bütçeyle daha etkili bir eğitim alma fırsatı doğuyor. Tek bir sistem üzerinden çok sayıda öğrenciye erişim şansı, eğitim maliyetlerini düşürüyor. Ayrıca öğrencilerin evden okula gitme, dışarıda yemek yeme masrafları olmadığı gibi teknolojik olanaklar sayesinde ilave araç-gereç edinme harcamaları da azalıyor. 


Yer ve Zaman Özgürlüğü

Online eğitim materyalleri, öğrencilerin yer ve zamandan bağımsız olarak eğitime katılmasını sağlar. Öğrenciler okula gitmeden, istedikleri yer ve zamanda, en iyi şekilde eğitim görme şansına sahip olurlar.

Çeşitli nedenlerle okula gitmeleri mümkün olmayan veya okul dışı zamanlarda öğrenciler uzaktan Eğitim Platformu üzerinden derslerine, ödevlerine ve sınavlarına rahatlıkla erişim sağlayarak müfredatın hiçbir aşamasını kaçırmamış, tekrarlamış olurlar. 



Zengin İçerik ve Aktif Öğrenme

Uzaktan eğitim sistemi bireylerin kendi tercihlerine dayalıdır. Birey odaklı bir sistem olması nedeniyle öğrenciler süreç içerisinde daha aktif olarak yer alırlar. Öğrenci daha verimli ve üretken olabileceği zamanı ve mekânı kendisi seçerek öğrenim sürecine başarıyla devam eder. Öğrencinin yaptığı çalışmalar öğrenme analitikleri altyapıları ile anlık olarak izlenebilir, bireysel öğrenme örüntüleri keşfedilerek kişiye özgü öğrenme süreçlerinin tasarlanabilmesi mümkündür.

Örgün öğretimde bulunan ;
Maliyet
Ulaşım güçlüğü
Farklı bir ülkede yada şehirde öğretim görme engeli
Bedensel engeller
İş hayatı ya da kurulu bir yaşam düzeninin bozulması gibi dezavantajlar Uzaktan Eğitim sisteminde herhangi bir sorun teşkil etmemektedir. Bir yandan iş hayatınıza devam ederken öteki yandan eğitiminizi devam ettirebilirsiniz ya da yaşadığınız il dışında herhangi bir ilden okula veya kampüse gelme gibi ulaşım sıkıntısı yaşamaksızın kendi evinizden eğitim hayatınızı devam ettirebilirsiniz. 


Senkron ve Asenkron Uzaktan Eğitim

Senkron yani eş zamanlı uzaktan eğitimde öğretmen ve öğrenciler aynı zamanda etkileşime girer. Senkron uzaktan eğitim, bu nedenle, mekândan bağımsızdır ama zamandan bağımsız değildir. Tıpkı yüz yüze yapılan klasik eğitimde olduğu gibi öğretmen ve öğrenciler eğitim etkinliğine aynı anda katılırlar.

Mekân birliği olduğu kadar zaman birliği zorunluluğunu da ortadan kaldırması beklenen uzaktan eğitim yöntemlerinde asenkron eğitim alternatiflerden biridir. Asenkron yani eş zamanlı olmayan uzaktan eğitimde zaman ve mekân birliğinin önemi yoktur. Öğrenciler günün herhangi bir saatinde, nerede olurlarsa olsunlar, uzaktan eğitime katılabilirler. Örneğin bir öğrencinin bilgisayar, tablet veya cep telefonu kullanarak internet üzerinden sistemine bağlanması eğitime katılması

Uzaktan Eğitim sisteminde eğitim veren öğretmen ve uzman akademisyenler  öğrencilerine eğitim vermektedir. Öğretim elemanlarının derse devamı, derslerin işlenişi ve kalitesi Milli eğitim bakanlığı ve üniversiteler tarafından kontrol edilmekte ve çeşitli uygulamalar ile ölçülmektedir.

Örgün öğretimde olduğu gibi öğretmen, öğretim elemanları ve öğrenciler arasında canlı dersler yapılmaktadır. Uzaktan Eğitim öğrencilerimiz canlı dersler esnasında öğretim elemanları ile iletişime geçebilir ve sorularını yöneltebilirler. Buna ilaveten öğrencilerimiz çeşitli uygulamalar ile günün herhangi bir saatinde öğretmen ve öğretim elemanları ile iletişime geçebilirler.


Yorumlar